Thursday 18 October 2012

10 Pintu-Pintu Laluan Syaitan



                 Assalammualaikum warah matullah wabarakatuh
Teman-teman seperjuangan, peringatan ini untuk diri saya dan untuk anda juga

Renungilah pesanan seorang hamba soleh yang 
membicarakan tentang 10 pintu yang patut dijaga dari gangguan syaitan laknatullah
 
Beliau berkata: " kurenung dan kufikir, dari pintu manakah syaitan itu
memasuki hati manusia, tiba-tiba ku dapati syaitan memasukinya dari 10 pintu



Pertama

 
TAMAK DAN BURUK SANGKA
 lantas aku mengahadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.



Kedua 

CINTAKAN HIDUP DAN PANJANG ANGAN-ANGAN
lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.

 
Ketiga
 
CINTAKAN NIKMAT
lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan
hilang dan meyakini balasan buruk.

 
Keempat 
 
KAGUM DENGAN DIRI SENDIRI
lantas aku menghadapinya dengan mensyukuri nikmat pemberian Allah
dan takutkan balasan seksa.

 
Kelima 
 
MEMANDANG RENDAH PADA ORANG LAIN DAN TIDAK MENGHORMATI MEREKA
lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan
mereka.


Keenam 
 
HASAD DENGKI
lantas aku menghadapinya dengan sifat qana'ah ( puas hati dengan apa yang ada setelah berusaha) dan redha dengan pemberian Allah.

 
 Ketujuh
 
RIAK DAN SUKAKAN PUJIAN MANUSIA
lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.

 
Kelapan
 
BAKHIL
lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk akan binasa sedangkan yang ada di sisi Allahlah yang kekal selamanya.

 
Kesembilan  

TAKABBUR
lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadhu'.

 
Kesepuluh 

TAMAK
lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak
mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.


 
MUDAH-MUDAHAN KITA SENTIASA MENDAPAT PERLINDUNGAN DARI-NYA UNTUK MENANGKIS SEGALA TIPU DAYA MUSUH-MUSUH-NYA, INSYAALLAH................

No comments:

Post a Comment

Feel free sharing your thoughts here....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...