Monday 14 January 2013

Resepi Ibu Bengkang Ubi Kayu

Bengkang ubi kayu ataupun ada juga orang yang panggil pengat ubu kayu. Antara juadah kegemaran saya.. Jadi saya ingin berkongsi dengan semua pembaca blog saya bagaimana menbuat bengkang ubi kayu resepi ibu saya..


Inilah rupanya bengkang ubi kayu... Picture saya ambil dari google pics.


Bahan-Bahan yang diperlukan adalah:

- Ubi kayu yang diparut
- 1 cawan santan
- Gula dan garam secukup rasa
- Pewarna kuning


Cara-cara:-
1. Satukan semua bahan diatas dan masak dengan api yang sederhana
2. Kacau adunan itu sehingga pekat dan masak (jgn berhenti)
3. Sesudah adunan itu masak masukkan kedalam loyang
4. Bakar adunan bengkang ubi kayu tadi dengan menggunakan oven selama 15minit sehingga garing 
4. Sesudah itu bolehlah dihidangkan - sesuai untuk hidangan minum petang

Selamat mencuba!!

No comments:

Post a Comment

Feel free sharing your thoughts here....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...